اغلب شرکت ها و کسب و کارهای مختلف داده ها و اطلاعات بسیار زیادی از مشتریان خود را ثبت و ضبط می کنند که این اطلاعات می تواند شامل اسم ، جنس و سن مشتریان و . باشد در صورتی که هیچ استفاده ای از این اطلاعات نمی کنند
داده ها و دیتاها مانند گنجینه ای پنهان در هر کسب و کاری هستند که بسیاری از مشاغل و کسب و کارها قدر این اطلاعات را به خوبی نمی دانند در صورتی که داشتن این داده ها نیز به تنهایی کاربردی ممکن است برای یک کسب وک ار نداشته باشد و تنها استفاده درست از این داده ها است که رشد کسب و کار کمک زیادی میکند
در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد داده کاوی در بازاریابی و صنعت های مختلف آشنا کنیم تا اگر شما از آن دسته کسب و کارهایی هستید که داده های انبار شده دارید برای آینده کسب و کارخود تصمیم درستی بگیرید
[caption id="attachment_10" align="aligncenter" width="670"] داده کاوی در بازاریابی[/caption]
کاربردهای داده کاوی چیست؟
دادهکاوی (Data Mining) به معنای کشف دانش درون دادههاست.
اصولاً هر جایی که داده وجود داشته باشد دادهکاوی نیز معنا مییابد؛ از قبیل: امور تجاری و مالی، امور پزشکی، زیست پزشکی، تجزیه و تحلیلهای مربوط به DNA، کشف ناهنجاریها و اسناد جعلی، ارتباطات از راه دور، ورزش و سرگرمی، کتابداری و اطلاعرسانی، و خیلی حوزههای مختلف دیگر.
امروزه عملیات دادهکاوی به صورت گسترده توسط تمامی شرکتهایی که مشتریان در کانون توجه آنها قرار دارند، استفاده میشود.
استفاده از دادهکاوی به این شرکتها کمک میکند تا ارتباط عوامل داخلی (از جمله: قیمت، محل قرارگیری محصولات و مهارت کارمندان) را با عوامل خارجی (از جمله: وضعیت اقتصادی، رقابت در بازار و محل جغرافیایی مشتریان) کشف نمایند.
می توانید در مورد { داده کاوی } از طریق این مقاله اطلاعات بیشتری کسب کنید
حال اگر بخواهیم به فواید و آثار داده کاوی- به طور خلاصه که مناسب این نوشتار کوتاه باشد– اشاره کنیم، میتوانیم این موارد را بیاوریم:
1. شناخت مشتریان سودآور
با داده کاوی میتوانید مشتریانی که بیشترین سود شما از آنها حاصل شده را شناسایی کنید و برای حفظ وفاداری مشتری تلاش کنید.
2. بهینهسازی سبد محصول
شناخت محصولات پرفروش، محصولات سودآور و محصولات زیانده از دیگر فواید داده کاوی است. با این کار میتوانید در بهتر کردن سبد محصول خود اقدام کنید.
3. شناخت مشتریان وفادار و قدیمی
میتوانید بفهمید مشتریان قدیمی شما چه کسانی هستند و با چه برنامهای خرید میکنند، چه کالایی را دوست دارند و چه کالایی باعث وفاداری آنها شده است.
4. بررسی طول عمر مشتری
با استفاده از داده کاوی میتوانید طول عمر مشتری و چرخه آن، میزان سود به دست آمده از هر مشتری در هر مرحله را بررسی کنید.
5. شناسایی رفتار مشتری
اگر شما بتوانید رفتار مشتریان خود را بشناسید و آن را با ویژگیهای مشتری تطابق دهید، قادر خواهید بود در زمینه بخشبندی و قسمتبندی بازار موفق عمل کنید.
اگر امروز بتوانید برای یک محصول خود به صورت مستند بخشبندی بازار انجام دهید در ادامه نیز در این امر موفق خواهید بود.
6. بررسی عمکلرد یک برنامه بازاریابی
اگر میخواهید بدانید یک برنامه بازاریابی و تبلیغاتی که انجام دادهاید چه اثرات آشکار و پنهانی داشته و برای انتخاب آن در آینده تصمیم بگیرید، بیشک داده کاوی بسیار مفید خواهد بود.
7. کشف الگو و روند
با استفاده از داده کاوی و بررسی میزان خرید مشتریان میتوانید الگوهای فصلی خرید را استخراج کنید، روند کاهش و یا افزایش آن را تحلیل کنید و در صورت نیاز اقدام اصلاحی انجام دهید.
8. پیشبینی فروش
با استفاده از اطلاعات گذشته و بهره بردن از الگو و ارتباط میان دادهها میتوانید فروش خود را در آینده پیشبینی کنید، روند فصلی فروش را بیابید و برای فروش یک محصول جدید دست به برنامهریزی بزنید.
مقاله نقش { داده کاوی در صنعت پزشکی } را حتما بخوانید
نمونههای اجرا شده دادهکاوی
1. در زمینه صنعت
شرکت فولادسازی پوهانگ (Pohang) کره جنوبی برای صرفهجویی در مصرف انرژی در کورههای بلند خود از الگوریتمهای دادهکاوی استفاده و در حدود 15% از مصرف انرژی خود را کاهش داد.
این موضوع چند فایده داشت: 3/1 میلیون دلار صرفهجویی در هزینههای شرکت به ارمغان آورد، قیمت محصولات شرکت را کاهش داد، تعداد مشتریان را افزایش داد و به دنبال آن سود شرکت بیشتر شد.
2. در هتلداری
یکی از هتلهای مشهور در لاسوگاس آمریکا، برای بالا بردن رضایت مسافران از الگوریتمهای دادهکاوی استفاده کرد.
به این صورت که با استفاده از اطلاعات جمعآوری شده از مسافران به وسیله پرسشنامه، و آنالیز آن دادهها توانست عواملی که باعث میشد مسافران دوباره به این هتل باز گردند را پیدا کرده و با طبقهبندی آنها، مسافران وفادار به هتل را پیدا کنند.
3. در مدیریت ریسک
در یکی از بانکهای بزرگ کانادا با استفاده از الگوریتمهای دادهکاوی، مدلی را برای دادهها ارائه داده و به وسیله نتایج آنالیز آن، مسئله مهم تقلب در حسابها و چگونگی و میزان برگشت وامهای داده شده توسط بانک را حل نمودند و تصمیمی صحیح را برای مشتریهای جدید بانک گرفتند.
داده با اطلاعات چه فرقی دارد؟
بسیاری از مردم به اشتباه میپندارند که داده (Data) با اطلاعات (Information) تفاوت ندارد و عموماً این دو واژه را به جای هم استفاده میکنند.
داده میتواند شامل هر نوع کاراکتر از قبیل متن، عدد، کلمه، صدا و تصویر باشد و در صورتی که توسط انسان مشاهده شود وماً معنای خاصی هم در بر نخواهد داشت.
دادهها اغلب خام، دستهبندی و طبقهبندی نشده هستند و در صورتی که بخواهیم از آنها به صورت مستقیم استفاده کنیم عموماً بیفایده خواهد بود.
حال آنکه پس از طبقهبندی، دستهبندی و ساختاردهی به دادهها، اطلاعات به وجود میآید.
میتوان از دادهها برای تصمیمگیری و یا ایجاد دانش در مورد یک مقوله استفاده کرد. اطلاعات عموما برای کاربر مفهوم دارد و قابل استفاده است.
جمعبندی
هرچه دادهی بیشتری از مشتریان کسب کنید، میتوانید ارزش بیشتری به آنها پیشنهاد کنید؛ در نتیجه درآمد بیشتری به دست میآورید.
داده کاوی در بازاریابی همان چیزی است که میتواند حکم یک یاریکننده را برای شما داشته باشد.
پس اگر شما هم جزء آن کسبوکارهایی هستید که روی گنجی از داده نشستهاید و هیچکاری دربارهی آن نمیکنید، پیشنهاد میدهیم دادههایتان را تقسیمبندی کنید؛ یا خودتان این کار را انجام دهید یا کسی را استخدام کنید که به داده کاوی در بازاریابی تسلط داشته باشد.
برای درخواست { خدمات داده کاوی } می توانید با شرکت ما در ارتباط باشید
شرکت تخصصی خدمات داده کاوی و نرم افزاری
داده ,کاوی ,استفاده ,مشتریان ,اطلاعات ,کسب ,داده کاوی ,کسب و ,استفاده از ,کاوی در ,در بازاریابی ,الگوریتمهای دادهکاوی استفاده
درباره این سایت